Usp icon

Kopen op rekening voor zakelijke klanten

Usp icon

Professioneel advies, 20+ jaar ervaring

Usp icon

Gratis verzending

VoIP begrippenlijst

VoIP begrippenlijst

VoIP begrippenlijst

VoIP, PBX, DECT, Multi-CELL, SIP, ATA… In deze begrippenlijst leggen we je de meest voorkomende termen uit die te maken hebben met VoIP. Zo kun je gemakkelijker de verschillen tussen apparaten ontdekken en leer je direct wat meer over VoIP-telefonie. VoIP staat zelf voor Voice over Internetprotocol. Doordat ISDN verdwijnt stapt men over op VoIP.

ATA

Een apparaat dat één of meer analoge telefoonlijnen overzet naar een VoIP signaal. Zo kan ondanks het gebruik van analoge telefoontoestellen toch via VoIP worden getelefoneerd.

Zoek je een ATA die een analoog signaal omvormt naar VoIP? Bekijk ons aanbod ATA's.

Auto Provisioning

Auto provisioning is het automatisch inladen van de instellingen op (meerdere) VoIP telefoontoestellen. Dit kan alleen als je gebruikmaakt van een Telefoniecentrale/PBX die dit ondersteunt. Auto provisioning wordt gebruikt om tijd te besparen met het instellen van de aangesloten toestellen.

BLF (Busy Lamp Field)

Met een BLF (busy lamp field) kun je op een VoIP toestel zien of een gebruiker of collega in gesprek is. Het desbetreffende lampje brandt of knippert dan rood, groen of oranje. Op bijna elk VoIP toestel kun je een BLF instellen.

DECT (draadloos telefoneren

DECT staat voor Digital Enhanced Cordless Telecommunications, oftewel draadloos telefoneren. Het is mogelijk om onderling gratis te bellen met draadloze telefoons die zijn aangesloten op een basisstation én met losse handsets die zijn aangesloten op hetzelfde netwerk.

DND (Do Not Disturb

DND (do not disturb) is een veel voorkomende optie op een (VoIP) telefoon. Als je deze optie inschakelt, kun je niet meer gebeld worden. Pas als je zelf de DND optie uitschakelt, ben je weer bereikbaar.

Expansion Module (Uitbreidingsmodule)

Met expansion modules (uitbreidingsmodules) kun je het aantal programmeerbare knoppen van een (VoIP) toestel uitbreiden. Zo beschik je bijvoorbeeld over meer sneltoetsen of heb je een uitgebreider overzicht van collega's die in gesprek zijn. Een expansion module sluit je aan op het huidige VoIP toestel via bijbehorende kabels. Er zijn ook expansion modules beschikbaar voor telefoniecentrales/PBX. Deze kunnen ervoor zorgen dat de gebruikerscapaciteit en het aantal gelijktijdige gesprekken verhoogt. Wil je meer weten over expansion modules of heb je interesse? Bekijk dan ons aanbod expansion modules

Extensie

Een extensie is een intern nummer dat aan een toestel of persoon is toegewezen. Een intern nummer kun je bellen om een persoon binnen jouw organisatie te bereiken Voorbeelden van extensies zijn 200 of 310.

Hosted VoIP

Hosted VoIP is een telefonieoplossing waarbij je gebruik maakt van een telefoniecentrale op het internet/in de cloud. Hierbij is geen fysieke centrale benodigd. Een hosted VoIP centrale draait op een serveromgeving van jouw VoIP provider. Om te kunnen telefoneren, dienen de telefoontoestellen een internetconnectie te hebben. Zoek je nog een hosted VoIP provider? Kijk dan eens naar de 3CX softwarematige VoIP centrale.

(VoIP) Intercom

VoIP intercoms zijn intercomsystemen die via een internetverbinding werken. Deze systemen vereisen een SIP-account of moeten worden aangesloten op een Telefoniecentrale/PBX. Door op een knop van de intercom te drukken, gaat binnen de bijbehorende telefoon over. Als je deze opneemt, kun je horen wie er voor de deur staat. Is de (geautomatiseerde) deur compatibel met de VoIP intercom, dan kun je via het intercomsysteem de deur openen. Wil je meer weten over VoIP intercom systemen of heb je interesse? Ga dan naar onze VoIP-intercoms.

IVR

IVR, oftewel interactieve stemreactie, is wat telefoonsystemen toestaat om aanraaktonen of stemgolven tijdens een telefoongesprek te verwerken. IVR-technologie is verantwoordelijk voor de menu's die mensen horen en beantwoorden wanneer ze een bedrijf bellen: "kies 1 voor de verkoopafdeling, kies 2 voor marketing, kies 3 voor de klantenservice.” IVR-systemen kunnen volledig worden aangepast om dynamische audio of vooraf opgenomen menu-opties af te spelen.

LDAP(Lightweight Directory Access Protocol)

Met LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) is het mogelijk om op een relatief eenvoudige manier gegevens over gebruikers over het Internet te versturen. Zo kun je bijvoorbeeld op al jouw aangesloten VoIP telefoons gegevens inladen, zodat iedereen beschikt over een aangevuld telefoonboek.

Multi-CELL

Multi-CELL is een verzameling van een DECT-manager en meerdere basisstations in een netwerk. Met Multi-CELL vergroot je het bereik van jouw basisstations zodat je binnen een grotere omgeving nog steeds kunt bellen. Met Multi-CELL DECT kunnen meerdere handsets tegelijk gebruikt worden en is er sprake van seamless handover. Wil je meer weten over Multi-CELL systemen of heb je interesse? Neem dan een kijkje bij ons aanbod Multi-CELL DECT telefoons.

(IP) PBX (Private Branche Exchange)​

Een PBX (Private Branche Exchange) is een fysieke of softwarematige telefooncentrale die geschikt is voor het afhandelen van VoIP. Met een VoIP centrale kun je verschillende functionaliteiten instellen voor telefonie. Denk hierbij aan ringgroepen, keuzemenu’s, tijdschema’s etc. Als je jouw VoIP telefoontoestellen aanmeldt op de PBX, kun je er daarna mee bellen. Wil je een telefooncentrale/PBX? Je vindt zeker een geschikt model in ons assortiment VoIP centrales.

PoE (Power over Ethernet)

Wanneer een apparaat PoE (Power over Ethernet) gevoed wordt, krijgt het stroom via de aangesloten internetkabel. De meeste (VoIP) telefoons en randapparatuur worden gevoed via PoE. Om PoE te gebruiken heb je wel een switch of PoE-adapter nodig die dit ondersteunt. Ook moet het aangesloten apparaat het juiste PoE voltage ontvangen (24V Passief/802.11 at/af).

QoS (Quality of Service)

Quality of Service betekent dat bepaalde toepassingen voorrang krijgen op ander internetverkeer. Geef bijvoorbeeld VoIP telefonie voorrang op videostreaming. Zo zorg je ervoor dat een gesprek niet hapert of wegvalt, ook niet wanneer er veel ander internetverkeer is.

Queue

Een Queue is een wachtrij die je in de telefooncentrale/PBX geheel naar wens kunt inrichten. Zo kun je bellers aangeven dat zij in de wachtrij staan of hen doorverbinden met een ander nummer of andere ringgroep.

Ringgroep

Een ringgroep is een groep van extensies/telefoons binnen een telefooncentrale/PBX, die gekoppeld is aan een specifiek telefoonnummer. Als het nummer wordt gebeld, gaan de telefoons in de ringgroep allemaal over.

Seamless roaming/ handover

Seamless roaming/handover is de naadloze overdracht van de draadloze DECT telefoons tussen de bijbehorende basisstations. De basisstations signaleren zelf wanneer het signaal/bereik bij een ander basisstation sterker is voor het telefoontoetsen. De DECT telefoon schakelt vervolgens zonder interruptie over naar het basisstation met het beste signaal om het gesprek zonder kwaliteitsverlies voort te zetten.

SIP (Session Initiation Protocol)

SIP (Session Initiation Protocol) is een protocol voor het opzetten van telefoongesprekken over het internet. SIP is een open standaard en wordt door de meeste VoIP aanbieders daarom ook gebruikt.

SIP-account

Een SIP-account wordt gebruikt in een telefooncentrale/PBX. Het SIP-account is gekoppeld aan 1 telefoonnummer. Daarbij horen een authenticatienaam, registratie-adres en een wachtwoord. Deze gegevens gebruik je in een VoIP telefoon of telefoniecentrale.

SIP Telefoon / VoIP Telefoon

Een SIP of VoIP telefoon maakt gebruik van een SIP-account om te telefoneren. Het toestel vereist wel een internetverbinding, zodat het SIP-account geregistreerd kan worden. Zoek je een VoIP telefoon? Vind jouw toestel in ons brede aanbod VoIP telefoons.

SIP-Trunk

Een SIP-trunk is een bundel van SIP-accounts. Deze worden meestal gebruikt in een telefoniecentrale (PBX).

Softphone

Een softphone is geen fysieke telefoon, maar een programma wat een virtuele telefoon nabootst. Deze virtuele telefoon installeer je op een pc of smartphone.

VLAN

Een VLAN is een virtueel netwerk binnen een bestaand internetnetwerk. Zo kunnen bezoekers via het gastennetwerk bijvoorbeeld niet bij de bestanden op het interne netwerk. Door meerdere VLAN’s aan te maken, kun je netwerken gescheiden van elkaar houden terwijl zij wel fysieke hardware zoals switches en bekabeling delen. Dit zorgt voor een eventuele kostenbesparing op hardware.

XML

XML zijn opmaaktalen waarmee men gestructureerd gegevens kan weergeven in de vorm van platte tekst. Deze taal is te lezen door machines én personen. In VoIP wordt XML vaak gebruikt voor het importeren van telefoongegevens zoals complete telefoonboeken.

Vragen over VoIP?

Heb je na het lezen van deze kennisblog nog vragen over VoIP en wil je weten welke oplossing voor jouw situatie het beste is? Bel naar 030 669 1225 voor een passend advies van onze productspecialisten of mail naar info@voipshop.nl. Wij helpen jou graag met het vinden van de juiste oplossing!