Home - Klantenservice - Service - Begrippenlijst VoIP

Heeft u vragen?


Neem contact met ons op

030 669 1225

Start een chatgesprek

Begrippenlijst VoIP

VoIP, PBX, DECT, Multi-CELL, SIP, ATA… Raakt u door alle termen het overzicht kwijt en weet u nog niet wat ze betekenen? In deze begrippenlijst leggen we u de meest voorkomende termen uit die te maken hebben met VoIP. Zo kunt u gemakkelijker de verschillen tussen apparaten ontdekken en leert u direct wat meer over VoIP-telefonie. VoIP staat zelf voor Voice over Internetprotocol. Doordat ISDN verdwijnt stapt men over op VoIP.
 

Begrip Betekenis
ATA


Een apparaat dat één of meer analoge telefoonlijnen overzet naar een VoIP signaal. Zo kan ondanks het gebruik van analoge telefoontoestellen toch via VoIP worden getelefoneerd.

Zoekt u een ATA die een analoog signaal omvormt naar VoIP? Kijk op onze website / ATA

Auto Provisioning


Auto provisioning is het automatisch inladen van de instellingen op (meerdere) VoIP telefoontoestellen. Dit kan alleen als u gebruikmaakt van een Telefoniecentrale/PBX die dit ondersteunt. Auto provisioning wordt gebruikt om tijd te besparen met het instellen van de aangesloten toestellen.

BLF
(Busy Lamp Field)


Met een BLF (busy lamp field) kunt u op een VoIP toestel zien of een gebruiker of collega in gesprek is. Het desbetreffende lampje brandt of knippert dan rood, groen of oranje. Op bijna elk VoIP toestel kunt u een BLF instellen.

DECT
(draadloos telefoneren)


DECT staat voor Digital Enhanced Cordless Telecommunications, oftewel draadloos telefoneren. Het is mogelijk om onderling gratis te bellen met draadloze telefoons die zijn aangesloten op een basisstation én met losse handsets die zijn aangesloten op hetzelfde netwerk.
 
Zoekt u een draadloze handset met of zonder basisstation? Kijk op onze website / DECT.

DND
(Do Not Disturb)


DND (do not disturb) is een veel voorkomende optie op een (VoIP) telefoon. Als u deze optie inschakelt, kunt u niet meer gebeld worden. Pas als u zelf de DND optie uitschakelt, bent u weer bereikbaar.

Expansion Module
(Uitbreidingsmodule)


Met expansion modules (uitbreidingsmodules) kunt u het aantal programmeerbare knoppen van een (VoIP) toestel uitbreiden. Zo beschikt u bijvoorbeeld over meer sneltoetsen of heeft u een uitgebreider overzicht van collega's die in gesprek zijn.
Een expansion module sluit u aan op het huidige VoIP toestel via bijbehorende kabels. Er zijn ook expansion modules beschikbaar voor telefoniecentrales/PBX. Deze kunnen ervoor zorgen dat de gebruikerscapaciteit en het aantal gelijktijdige gesprekken verhoogt.
 
Wilt u meer weten over expansion modules of heeft u interesse? Kijk dan op onze website / Expansion Modules

Extensie


Een extensie is een intern nummer dat aan een toestel of persoon is toegewezen. Een intern nummer kunt u bellen om een persoon binnen uw organisatie te bereiken Voorbeelden van extensies zijn 200 of 310.

Hosted VoIP


Hosted VoIP is een telefonieoplossing waarbij u gebruik maakt van een telefoniecentrale op het internet/in de cloud. Hierbij is geen fysieke centrale benodigd. Een hosted VoIP centrale draait op een serveromgeving van uw VoIP provider. Om te kunnen telefoneren, dienen de telefoontoestellen een internetconnectie te hebben.
 
Zoekt u nog een hosted VoIP provider? Kijk op onze website / 3CX

(VoIP) Intercom


VoIP intercoms zijn intercomsystemen die via een internetverbinding werken. Deze systemen vereisen een SIP-account of moeten worden aangesloten op een Telefoniecentrale/PBX. Door op een knop van de intercom te drukken, gaat binnen de bijbehorende telefoon over. Als u deze opneemt, kunt u horen wie er voor de deur staat. Is de (geautomatiseerde) deur compatibel met de VoIP intercom, dan kunt u via het intercomsysteem de deur openen.
 
Wilt u meer weten over VoIP intercom systemen of heeft u interesse? Kijk dan op onze website / VoIP-intercom

ISDN
(Integrated Services Digital Networks)


ISDN (Integrated Services Digital Networks) is een vorm van digitale telefonie. De ISDN lijn wordt gebruikt voor spraak, fax en/of dataverkeer. ISDN stopt medio 2019 en wordt opgevolgd door VoIP.

IVR


IVR, oftewel interactieve stemreactie, is wat telefoonsystemen toestaat om aanraaktonen of stemgolven tijdens een telefoongesprek te verwerken. IVR-technologie is verantwoordelijk voor de menu's die mensen horen en beantwoorden wanneer ze een bedrijf bellen: "kies 1 voor de verkoopafdeling, kies 2 voor marketing, kies 3 voor de klantenservice.” IVR-systemen kunnen volledig worden aangepast om dynamische audio of vooraf opgenomen menu-opties af te spelen.

LDAP

(Lightweight Directory Access Protocol)


Met LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) is het mogelijk om op een relatief eenvoudige manier gegevens over gebruikers over het Internet te versturen. Zo kunt u bijvoorbeeld op al uw aangesloten VoIP telefoons gegevens inladen, zodat iedereen beschikt over een aangevuld telefoonboek.

Multi-CELL


Multi-CELL is een verzameling van een DECT-manager en meerdere basisstations in een netwerk. Met Multi-CELL vergroot u het bereik van uw basisstations zodat u binnen een grotere omgeving nog steeds kunt bellen. Met Multi-CELL DECT kunnen meerdere handsets tegelijk gebruikt worden en is er sprake van seamless handover.

Wilt u meer weten over Multi-CELL systemen of heeft u interesse? Kijk dan op onze website / Multi-CELL

(IP) PBX
(Private Branche Exchange)​


Een PBX (Private Branche Exchange) is een fysieke of softwarematige telefooncentrale die geschikt is voor het afhandelen van VoIP. Met een VoIP centrale kunt u verschillende functionaliteiten instellen voor telefonie. Denk hierbij aan ringgroepen, keuzemenu’s, tijdschema’s etc. Als u uw VoIP telefoontoestellen aanmeldt op de PBX, kunt u er daarna mee bellen.
 
Zoekt u een Telefooncentrale/PBX? Kijk dan op onze website / VoIP centrale

PoE
(Power over Ethernet)


Wanneer een apparaat PoE (Power over Ethernet) gevoed wordt, krijgt het stroom via de aangesloten internetkabel. De meeste (VoIP) telefoons en randapparatuur worden gevoed via PoE. Om PoE te gebruiken heeft u wel een switch of PoE-adapter nodig die dit ondersteunt. Ook moet het aangesloten apparaat het juiste PoE voltage ontvangen (24V Passief/802.11 at/af).

QoS
(Quality of Service)


Quality of Service betekent dat bepaalde toepassingen voorrang krijgen op ander internetverkeer. Geef bijvoorbeeld VoIP telefonie voorrang op videostreaming. Zo zorgt u ervoor dat een gesprek niet hapert of wegvalt, ook niet wanneer er veel ander internetverkeer is.

Queue


Een Queue is een wachtrij die u in de telefooncentrale/PBX geheel naar wens kunt inrichten. Zo kunt u bellers aangeven dat zij in de wachtrij staan of hen doorverbinden met een ander nummer of andere ringgroep.

Ringgroep


Een ringgroep is een groep van extensies/telefoons binnen een telefooncentrale/PBX, die gekoppeld is aan een specifiek telefoonnummer. Als het nummer wordt gebeld, gaan de telefoons in de ringgroep allemaal over.

Seamless roaming/ handover


Seamless roaming/handover is de naadloze overdracht van de draadloze DECT telefoons tussen de bijbehorende basisstations. De basisstations signaleren zelf wanneer het signaal/bereik bij een ander basisstation sterker is voor het telefoontoetsen. De DECT telefoon schakelt vervolgens zonder interruptie over naar het basisstation met het beste signaal om het gesprek zonder kwaliteitsverlies voort te zetten.

SIP
(Session Initiation Protocol)


SIP (Session Initiation Protocol) is een protocol voor het opzetten van telefoongesprekken over het internet. SIP is een open standaard en wordt door de meeste VoIP aanbieders daarom ook gebruikt.

SIP-account


Een SIP-account wordt gebruikt in een telefooncentrale/PBX. Het SIP-account is gekoppeld aan 1 telefoonnummer. Daarbij horen een authenticatienaam, registratie-adres en een wachtwoord. Deze gegevens gebruikt u in een VoIP telefoon of telefoniecentrale.
 
Wilt u meer weten over SIP-accounts of heeft u een SIP-account nodig? Bezoek dan onze website voor meer info

SIP Telefoon / VoIP Telefoon


Een SIP of VoIP telefoon maakt gebruik van een SIP-account om te telefoneren. Het toestel vereist wel een internetverbinding, zodat het SIP-account geregistreerd kan worden.

Zoekt u een VoIP telefoon? Kijk dan op onze website / VoIP telefoon

SIP-Trunk


Een SIP-trunk is een bundel van SIP-accounts. Deze worden meestal gebruikt in een telefoniecentrale (PBX).

Softphone


Een softphone is geen fysieke telefoon, maar een programma wat een virtuele telefoon nabootst. Deze virtuele telefoon installeer je op een pc of smartphone.

VLAN


Een VLAN is een virtueel netwerk binnen een bestaand internetnetwerk. Zo kunnen bezoekers via het gastennetwerk bijvoorbeeld niet bij de bestanden op het interne netwerk. Door meerdere VLAN’s aan te maken, kunt u netwerken gescheiden van elkaar houden terwijl zij wel fysieke hardware zoals switches en bekabeling delen. Dit zorgt voor een eventuele kostenbesparing op hardware.

XML
(Extensible Markup Language)  


XML zijn opmaaktalen waarmee men gestructureerd gegevens kan weergeven in de vorm van platte tekst. Deze taal is te lezen door machines én personen.
In VoIP wordt XML vaak gebruikt voor het importeren van telefoongegevens zoals complete telefoonboeken.


Service

Contact

Bestelproces

Algemene informatie